fbpx

Brief coaching, avagy egy 10-es skálán mennyire…?

Szeretek új dolgokat tanulni.

De valami teljesen újat tanulni könnyebb – ezt már a dobolásnál megtapasztaltam – mint már meglévő, jól begyakorolt technikán, megoldáson változtatni.

Pl.  középtávfutóként sprintszámban indulni. Vagy éppen fordítva. Persze tudom, ennek sikere az izomzat felépítésén is múlik.

És az én „izmaim” a tréneri, tanácsadói tevékenységre, illetve az okokat feltáró és ennek révén támogató coaching munkára voltak felkészítve.

Ilyen szakmai előzmények után találtam rá a brief coachingra. Az elmúlt félév az új módszertan kipróbálásának és elsajátításának jegyében telt.

A sporthasonlatot folytatva a középtávfutó tapasztalataim mellé mellé begyűjtöttem a sprint számok eszköztárát is, amelyek egyaránt jól illeszkednek a tréneri munkámhoz, mint a coaching tevékenységemhez.

Hogy egy 10-es skálán mennyire ment ez könnyen…?

A tanulási folyamat plusz hozadéka annak megtapasztalása, hogy sok esetben egy új módszer megtanulásához nem elegendő csak a technikákat megtanulni, hanem a gondolkodásmód, a fókusz, a hozzáállás változtatását is igényli.

De mit is jelent a brief coaching?

A módszer a családterápia területéről ered. A 80-as években Insoo Kim Berg és Steve de Shazer köré szerveződő segítői csoport gyakran találkozott nehéz körülmények közül érkező, halmozottan problémás, sokszor nem is önként segítséget kérő kliensekkel, akiknél nem lehetett arra számítani, hogy visszatérnek a második, vagy harmadik, sokadik terápiás ülésre.

Tehát abban az egy találkozási alkalomban kellett valami hasznos kimenettel szolgálni a kliens számára, amivel a továbbiakban elindulhatott a saját helyzetének javítása felé. Így születtek az első brief, megoldásközpontú eszközök.

A 90-es évek közepe óta kezdték a módszert a coachingban, a vezetésben, a szervezetfejlesztésben is alkalmazni.

Mit nem csinál a brief coach?

Ezt a kérdést könnyebb megválaszolni, mint azt, hogy mit is csinál.

A brief coach nem foglalkozik a problémával.

Még az is előfordulhat (tényleg!), hogy a coach nem is tudja pontosan, az ügyfél milyen témával dolgozik!

De Shazer alapján a brief coaching módszer működésének alapja három pontban foglalható össze:

  • „Ha valami, amit csinálsz, működik, akkor csinálj többet belőle!”

    A módszer fókuszában az ügyfél önszerveződésének működésbe hozása áll. Ezért a coaching ülés jelentős részében keressük azokat a dolgokat, amelyek már most is úgy működnek, mint ahogy azt az ügyfél a vágyott jövőben szeretné. Coachként arra biztatjuk az ügyfelet, hogy ezeket a dolgokat tartsa fenn, folytassa tovább.

  • „Ha valami, amit csinálsz, nem működik, csinálj valami mást!”

    Ha olyan területre bukkanunk, ahol az ügyfél működése nem hatékony, nagyon pontosan kiderítjük, leíratjuk az ügyféllel, mintegy „filmszerűen”, hogy mit szeretne ehelyett célként elérni. Majd ezt követően vissza az első ponthoz: mi az, amit már így csinál?

  • „Ha valami nem romlott el, azt ne javítsd meg!”

    Csak azzal foglalkozzunk, amit az ügyfél elénk hoz. Ne akarjuk megváltoztatni azt, amiről esetleg mi úgy látjuk, nem hatékony, de az ügyfélnek ez nem jelent problémát. Csak azzal dolgozunk, amire felhatalmazást kapunk az ügyféltől.

A coaching üléseken nagyon pontosan meghatározott lépéseken keresztül haladunk az ügyfél MEGOLDÁSA felé, viszont mindezt meglehetősen változatos eszköztárral tehetjük.

Vannak olyan brief coaching ülések, amikor csak az ügyfél meglévő erősségeivel dolgozunk.

Ez a pozitív, elfogadó, partneri viszonyulás az ügyfélhez nagyon megerősítő tud lenni a számára. És ez segít rámutatni arra is, hogy mire tudta eddigi működő megoldásait alapozni és hogyan tudja ezeket az erőforrásokat a jövőben is kamatoztatni.

Ha már dolgoztál ezzel a módszerrel, akkor már a kérdéstől sem fogsz meglepődni:

10-es skálán… mennyire tetszett meg neked a brief coaching módszere? 😊

Ha ügyfélként ezzel a módszerrel dolgozunk, számíthatsz rá, hogy pozitívan, erőforrásaidban megerősödve lépsz ki a coaching helyiség ajtaján. (Nem mellékesen coachként szintén nagyon lelkesítő, kreatív energiákat megmozgató a módszerrel dolgozni.)

Szóval, 10-es skálán te mennyire szeretnél brief coachingot magadnak?

Ezen a számon megtalálsz megoldásorientált (brief) coachinggal kapcsolatos kérdéseiddel is 🙂 0630-9281-469

Ha tréningen szeretnél velem találkozni, akkor a DISC Kommunikációs tréning és a Megtartó Vezető képzés jelenti a legközelebbi alkalmakat.

Puskár Ildikó

 

Facebookon is megtalálsz!

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Cover for Coaching és pszichológia - Puskár Ildikó
936
Coaching és pszichológia - Puskár Ildikó

Coaching és pszichológia - Puskár Ildikó

Pszichológusként, coachként abban támogatlak, hogy erőforrásaidból a legjobb megoldásokra találj.

Melyik állítás jellemzi a leginkább a céged munkabiztonsággal kapcsolatos gondolkodásmódját?

A: „Nem érdekel a munkabiztonság, ha nincs halálos baleseti kockázat.”
B: „Elvégzem a munkabiztonsággal kapcsolatos tennivalókat, csak ne piszkáljanak.”   
C: „Megteszem a munkabiztonsággal kapcsolatos tennivalókat, hogy ne szenvedjek balesetet.”  
D: „Elvégzem a munkabiztonsággal kapcsolatos tennivalókat, hogy se én, se más ne szenvedjen munkabalesetet.”

Bármelyik is az, van lehetőség vezetőként, EHS szakemberként annak fejlesztésére vagy éppen a szinten tartására.
Első lépésként be kell tudni azonosítani a szervezet fejlettségi szintjét, majd a kapott eredmény alapján lehet adekvát beavatkozási módokat meghatározni. Egész más teendők vannak az A, B, C, vagy D esetben mind a munkatársak, mind a vezetők, mind az EHS szakemberek terén.
Hogy hogyan tudjuk megállapítani a munkabiztonsági kultúra fejlettségi szintjét és milyen következményei vannak az egyes szinteknek a munkabiztonságra és a szervezeti működésre, valamint milyen konkrét lehetőségek vannak az előrelépésre - ezek lesznek a legfőbb témáink az április 9-i Hogyan fejleszthető a biztonsági kultúra? programunkon.
Bővebb információ a mellékelt képen található vagy üzenetben tőlünk kérhető.
A jelentkezéssel érdemes igyekezni, mert már csak 2 helyünk van!
Tehát: A, B, C vagy D?

#munkabiztonság; #szervezetikultúra; #munkabiztonságikultúra; #szervezetfejlesztés; #EHS

Melyik állítás jellemzi a leginkább a céged munkabiztonsággal kapcsolatos gondolkodásmódját?

A: „Nem érdekel a munkabiztonság, ha nincs halálos baleseti kockázat.”
B: „Elvégzem a munkabiztonsággal kapcsolatos tennivalókat, csak ne piszkáljanak.”
C: „Megteszem a munkabiztonsággal kapcsolatos tennivalókat, hogy ne szenvedjek balesetet.”
D: „Elvégzem a munkabiztonsággal kapcsolatos tennivalókat, hogy se én, se más ne szenvedjen munkabalesetet.”

Bármelyik is az, van lehetőség vezetőként, EHS szakemberként annak fejlesztésére vagy éppen a szinten tartására.
Első lépésként be kell tudni azonosítani a szervezet fejlettségi szintjét, majd a kapott eredmény alapján lehet adekvát beavatkozási módokat meghatározni. Egész más teendők vannak az A, B, C, vagy D esetben mind a munkatársak, mind a vezetők, mind az EHS szakemberek terén.
Hogy hogyan tudjuk megállapítani a munkabiztonsági kultúra fejlettségi szintjét és milyen következményei vannak az egyes szinteknek a munkabiztonságra és a szervezeti működésre, valamint milyen konkrét lehetőségek vannak az előrelépésre - ezek lesznek a legfőbb témáink az április 9-i Hogyan fejleszthető a biztonsági kultúra? programunkon.
Bővebb információ a mellékelt képen található vagy üzenetben tőlünk kérhető.
A jelentkezéssel érdemes igyekezni, mert már csak 2 helyünk van!
Tehát: A, B, C vagy D?

#munkabiztonság; #szervezetikultúra; #munkabiztonságikultúra; #szervezetfejlesztés; #EHS
... See MoreSee Less

4 days ago

0 hozzászólás

Trackbacks/Pingbacks

  1. A kintsugi üzenete - Puskár Ildikó - […] szükséges energiát, de könnyen elképzelhető az is, hogy egy segítő, pl. egy brief coach támogatása tud új lendületet […]
  2. Munkahelyi önismeret fejlesztése - Puskár Ildikó - […] vagy, hogy bizalmi kapcsolatod van a főnököddel, kollégáiddal, hogy gyakorlat közöttetek a kölcsönös, fejlesztő visszajelzés adása, akkor használd ezt…
  3. Coaching módszerek az egyéni vezetőfejlesztésben - Puskár Ildikó - […] követően a kliens vezetői identitásának, önbizalmának megtámogatásához a brief coaching eszköztárából egy ún. mikroállításos technikát […]
  4. Az az egy mondat... - Puskár Ildikó - […] – Rendben, értem. És konkrétan milyen lépéseket tettél? […]
  5. Vezető születik, avagy 10-es skálán mennyire? - Puskár Ildikó - […] a témához mozgósítható számos, nagyszerű coaching technika közül a briefcoaching technikák közé sorolható 3 szék módszerrel […]
  6. DISC a csapatban - Lásd színesben a munkatársaidat! - Puskár Ildikó - […] Aztán tudunk arról beszélni, hogy mi lenne ennél eggyel jobb. […]

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ne várj tovább! Induljunk el együtt mielőbb!