Hogyan válhatsz a saját kommunikációd gátjává?
Az élő beszédben, a közösségi oldalakon, emailekben egyre több az olyan megfogalmazás, amire nincs kedvünk válaszolni. Vagy amilyen választ adnánk rá az nem segítené a továbbiakat.
Fáradtak, érzelmileg túltelítettek vagyunk, egyre nehezebb figyelnünk kimondott szavainkra.
De az is előfordul, hogy nem is vagyunk azzal tisztában, mi bújhat meg szavaink mögött, mit hallhat ki a másik fél belőlük.
Beszélgetéseinkben, különösen a feszült, konfliktusos helyzetekben nem mindegy, hogyan reagálunk a másik fél által mondottakra.
Vannak mondatok, amelyek tovább lendíthetnek a megbeszélésben, a helyzet megoldásában és vannak, amelyek kifejezetten blokkolják azt.
Megállítják, mint egy gát.
Mint egy kommunikációs gát.
Nézzünk egy konkrét munkahelyi példát:
Bárkivel előfordul, hogy egy kicsit rendetlenül hagyja az íróasztalát, netán át is csúsznak tollak, papírok, gemkapcsok a szomszédos kolléga területére. Még a kávés csészénket is ott találta.
Ezt ő zokon veszi és megkér minket, hogy a dolgainkat ne rakjuk át az ő térfelére.
Hétköznapi helyzet, ami akár örökre meg is pecsételheti a munkatársak további kapcsolatát és számtalan stresszhelyzet okozójává válhatnak.
Mit válaszoljunk neki, ha garantáltan rontani akarunk a fenti helyzeten?
Közléssorompó, kommunikációs gát
(Miközben olvassuk az alábbi mondatokat, figyeljük, milyen érzést váltanak ki! Mit olvasunk ki a sorok közül?)
- Utasítás, parancsolás: …Máskor akkor te se told egy centivel se tovább a dolgaidat az asztal felénél…
- Figyelmeztetés, fenyegetés: …Ha állandóan panaszkodsz, nem fogok neked segíteni máskor…
- Moralizálás, prédikálás: …Ha fontos lenne számodra, hogy jól kijöjjünk egymással, elnéznéd ezt nekem. Örülj, hogy én ülök itt és nem más.…
- Megoldási javaslat, tanács osztogatás: …Ne is figyelj oda rá, akkor nem fog zavarni…
- Oktatás, érvelés: …Mindjárt vége a munkaidőnek és mehetünk haza, nem kell sokáig nézned.…
- Kritizálás, minősítés, vádolás: …Veled nagyon nehéz kijönni, mindig mindennel bajod van…
- Dicséret, hízelgés: …Te egy olyan türelmes és nyugodt ember vagy….
- Megbélyegzés, kifigurázás: …Csak annak van rend az asztalán, aki nem dolgozik semmit…
- Magyarázat, elemzés:…Biztos megint felbosszantott valaki más…
- Sajnálat, együttérzés:…Biztos nagyon sok dolgod van megint….
- Faggatózás, kérdőre vonás: …Miért kell állandóan kritizálnod a dolgaimat…
- Figyelemelterelés, összezavarás:…nézz rá a Gábor asztalára, na, azon van csak rendetlenség! Aki mellette ül, örülhet, ha egyáltalán le tud tenni egy tollat az asztalra…
Milyen érzéseket sikerült beazonosítani? Mi lehet ennek az oka?
A kommunikációs gát használatával ahelyett, hogy igyekeznénk megérteni a másik felet és megoldást keresnénk a helyzetre, inkább bűntudatot, lelkiismeretfurdalást keltünk.
Megbánthatjuk a másik felet, aki azt érezheti, hogy nem figyelünk arra, ami neki fontos, sőt, meg is kérdőjelezzük azt.
Ettől ő védekezésre kényszerül, vagy még inkább támadásba lendülhet, vagy egyszerűen csak sértve elvonul.
Mindenesetre, nemhogy javulna, vagy megoldódna a probléma, még a kapcsolatunk is rosszabbá válhat.
A kommunikációs gát elkerülése
- Tekintsd annak a kolléga kérését, ami: egy megoldandó helyzetnek! Fókuszálj a probléma megoldására ahelyett, hogy magadat kezdenéd el védeni (amikor nem is támadnak) vagy a másikat hibáztatni!
- Tudatosítsd magadban az érzelmeidet! Ha indulatos vagy, első lépésben foglalkozz azzal, hogyan tudod kézben tartani érzelmeidet.
- Jelezd a másik félnek, hogy érted, méltányolod a véleményét, kérését!
- Ha te hibáztál, ér beismerni, bocsánatot kérni! (Ám nem kell hamut szórni a fejedre, hosszú beismerő vallomást tenni, és azt gondolni, hogy te mindent rosszul csinálsz!)
- Ha fontos, mindkettőtöket érintő témáról van szó, szánjatok időt a legjobb közös megoldás keresésére! Bőven meg fog térülni a befektetett idő.
A fenti lépésekhez kommunikációs megoldásokat az asszertivitás eszköztárából tudsz meríteni.
Az is segít az együttműködési helyzetek jobb megértésében, ha jól ismered a saját- és a partnered kommunikációs stílusát.
Itt találsz e-bookot a DISC alapú kommunikációhoz:
https://disc-teszt.hu/e-book-2/
Engem pedig ezen a számon megtalálsz kommunikációs kérdéseiddel is:
0630-9281-469
0 hozzászólás