Munkahelyünkön a kollégáinkkal, a főnökeinkkel napi 8-10 órákat is eltöltünk.
Közöttük sokszor nagyon eltérő temperamentumú, értékrendű, hozzáállású emberek vannak, akikkel sok helyzet megoldása okozhat fejtörést.
A párunkat ma már mi választhatjuk meg és mint tudjuk az sem egyszerű.
Mi segíthet túlélni a hétköznapokat olyan kollégákkal, akit nem mi választottunk, akikkel nap, mint együtt kell lennünk, akik ráadásul hatással lehetnek a saját teljesítményünkre, hangulatunkra is?
Íme néhány ötlet és tipp a különböző típusú kollégákkal való bánásmódra, ahhoz, hogy jobban érezd magad a munkaidő alatt.
1. Ne feledd: Mindannyian ugyanannak a csapatnak a tagjai vagytok!
A csapatjátékosság a munkaköri leírás egyik leggyakoribb mondata, bár ritkán van jól definiálva.
Biztosan találkoztál már olyan kollégával, akik a csoporttól elkülönülnek, akik saját szabályaik szerint működnek. Néhányan így tudnak igazán jól teljesíteni és nem vágynak nagyobb népszerűségre, több együttlétre.
Figyeljünk arra, hogy ha ötletelünk, munkához szükséges információkat osztunk meg, akkor ők is jelen legyenek a csoportban, ne zárjuk ki őket.
Tehát a célhoz kapcsolódóan tudjanak jelen lenni, de ne erőltessük a közös ebédet vagy sörözést.
Ez az elfogadó hozzáállás kényelmes és együttműködő munkakörnyezetet teremt mindenki számára.
Tehát ha a feladat azt igényli, légy együttműködő és segíts azoknak, akiknek ez nehezebben megy.
2. Gondolj arra: Nem mindent személy szerint neked címeznek!
A kollégáknak – mint ahogy nekünk magunknak is – megvannak a saját gondjai.
Előfordul, hogy ezek tükröződnek a munkájukban is. Ha mások negatívak velünk, vagy kellemetlenkednek, nem megfelelő hangnemben beszélnek, ne feledd, nem minden közvetlenül rólad, neked szól.
Hagyjunk magunknak néhány percet, hogy kicsit hátralépve értékeljük a helyzetet – talán aggódik a kolléga valami miatt, ami otthon történik, vagy feszültek egy nagy projekt miatt, vagy csak kevésbé bírja a hőséget…
A legjobb, amit ilyenkor tehetsz, hogy segíted és nem rontod tovább a helyzetet. Nem hozol létre ellenséges környezetet, még akkor sem, ha a kolléga, úgy tűnik, ezen dolgozik.
Te is tudsz azon dolgozni, hogy megtanulod a saját személyes problémáidat elkülöníteni a munkától, hiszen ez negatívan befolyásolhatja a teljesítményedet és a munkahelyi létedet.
3. Tanuld meg a „tökéletes” kollégák kezelését.
A munkatársaink némelyike kitűnően teljesít mind minőségi, mind mennyiségi szempontból.
Az ilyen kollégák nem szeretik, ha irányítják őket vagy ha a nyakukba lihegve ellenőrzik őket. Sokkal inkább szeretnek önállóan dolgozni.
Viszont velük is előfordul, hogy a munkájuk minősége nem egyezik meg azzal, mint amit ők gondolnak és ennek beismerése nem túl komfortos számukra.
Ezek a munkatársak általában nem félnek belemenni a konfliktusba, fontosnak tartják megvédeni álláspontjukat, így lényeges, hogy pontosan lássuk a helyzetet.
Figyeljünk arra, hogy ha visszajelzést adunk nekik, az ne legyen minősítő, személyeskedő. Vannak asszertív módszerek arra, hogy úgy tudjunk kiállni véleményünk mellett, hogy ne bátortalanodjunk el, ne is legyünk bántóak és további incidensek nélkül tudjunk együtt dolgozni.
Természetesen ez a bánásmód mindenkit megillet.
4. Fordíts pozitívba a pletykákat!
Valószínűleg mindenki volt már minimum fültanúja munkahelyi pletykának.
Egyeseknek kedvenc elfoglaltsága arról beszélgetni, hogy mi történik a cégben.
Ezeknek a beszélgetéseknek egy része ártalmatlan, de többségükben nem vezetnek jóra. Néha elkerülhetetlen a munkahelyi pletyka, különösen akkor, ha egy csoportban beszélgetünk.
A leghasznosabb, amit ilyenkor tehetünk, hogy valami pozitív téma felé irányítjuk a kommunikációt.
Valami ilyesmire gondolok: „Hallottátok, milyen klasszul sikerült a…”
5. A stílustól függetlenül tekintsd egyenrangú partnernek a kollégákat.
Az, hogy hogyan gondolkodunk egymásról, átszűrődik beszélgetéseinken, akár szeretnénk, akár nem.
A „kedves kolléga”, „te biztos ezt is jobban tudod”, és még számos, ismert és meglehetősen kockázatos megfogalmazás mind arról árulkodnak, hogy vagy többnek, vagy épp kevesebbnek gondoljuk magunkat beszélgetőpartnerünknél.
Igyekezzünk elfogadni, hogy mindenkinek vannak erősségei és vannak hiányterületei, amelyekben kevésbé hatékony.
És persze mindez ránk is vonatkozik.
Adjuk meg ezt a szemléletmódot a kollégáknak és várjuk is el magunkra vonatkozóan is!
Ez a hozzáállás és viselkedés az, amely a leginkább segít az eltérő stílusú és munkamódú kollégák együttműködésében! És ez vezet ahhoz, hogy te is jobban érezd magad!
Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy mások viselkedésének a megváltoztatásához a saját viselkedésünk tudatos alakításán keresztül vezet a legrövidebb út, akkor már holnap kedvezőbb munkahelyi légkört alakíthatunk ki.
Saját magunk és a munkatársaink legnagyobb örömére!
És ha úgy érzed, hogy coachként tudlak támogatni, akkor itt tudsz jelentkezni:
https://www.puskarildiko.hu/#jelentkezes
Vagy ezen a számon is megtalálsz:
0630-9281-469
Ha tréningen szeretnél velem találkozni, akkor a Megtartó Vezető képzés jelenti a legközelebbi alkalmat.
Aztán pedig a DISC Kommunikációs képzés.
0 hozzászólás
Trackbacks/Pingbacks